Automatizácia a umelá inteligencia zásadne menia podobu logistiky, pričom ovplyvňujú nielen samotné procesy, ale aj ľudí, ktorí v tomto odvetví pracujú. Vďaka novým technológiám dochádza k optimalizácii skladovania, dopravy a distribúcie, čo vedie k rýchlejším a efektívnejším operáciám. Systémy založené na umelej inteligencii dokážu analyzovať obrovské množstvo dát v reálnom čase, predpovedať dopyt či optimalizovať trasy dodávok, čím sa minimalizujú chyby a maximalizuje efektivita. To všetko však znamená, že tradičné pracovné pozície v logistike prechádzajú výraznou transformáciou.
V prezentácií sa dozvieme ako technológie a procesy zmenia logistiku, aké sú nové kompetencie manažérov logistiky, aké sú nové kompetencie pre pracovníkov v logistike a ako sa pripraviť na tieto zmeny.
108 REAL ESTATE predstaví interaktívnu mapu pozemkov, priemyselných a logistických nehnuteľností na Slovensku. Mapa ponúka komplexný prehľad dostupných komerčných nehnuteľností. Umožňuje filtrovanie parkov podľa štandardov tried (A, B, C) a poskytuje kľúčové informácie o jednotlivých lokalitách. Zobrazuje blízkosť k hlavnej dopravnej infraštruktúre, umožňuje presné geografické umiestnenie parkov. Klienti môžu vyhľadávať nehnuteľnosti podľa rôznych kritérií a analyzovať ich podľa využitia, čím získavajú prehľad o vhodných priestoroch pre podnikateľské aktivity. Nástroj slúži ako efektívna pomôcka pri strategickom rozhodovaní a plánovaní.
Prezentácia poskytne pohľad na aktuálne výzvy v internej logistike. Ako flexibilne reagovať na meniaci sa dopyt? Je možné nahradiť vychystávacie vozíky a ťahače? Efektívna kolaborácia človek a robot.
Napriek tomu, že v najbližších rokoch budú mnohé pracovné pozície v logistike nahradené automatizáciou a nastupujúcou umelou inteligenciou, logistika ako taká, sa bez ľudí nezaobíde. Kľúčové budú vzťahové pozície a pozície zodpovedné za tvorbu riešení pre klienta. HOPI venuje pozornosť vzdelávaniu zamestnancov so zreteľom na tento trend.
Svet logistiky sa prebúdza do novej éry definovanou automatizáciou, robotizáciou a umelou inteligenciou. Tieto revolučné trendy prinášajú sľub bezprecedentnej efektivity a optimalizácie, no zároveň kladú znepokojivú otázku: aká je budúcnosť človeka v tomto prebiehajúcom prevrate? Čaká nás zánik pracovných miest v logistike alebo sa ľudia stanú kľúčovými stratégmi v tomto dynamickejšom a sofistikovanejšom prostredí? Ak áno, aké zručnosti a kompetencie budú v budúcnosti najviac potrebovať? Bude majestát človeka v logistike trvať ešte dlho a skončí sa niekedy? Názory na tieto a ďalšie otázky zaznejú exkluzívne v dopoludňajšej panelovej diskusii s poprednými zástupcami poskytovateľov a užívateľov logistických služieb a produktov.
V tomto roku ovplyvňovala slovenský pracovný trh najmä nízka nezamestnanosť a vysoká inflácia. Podľa odborníkov chýbali v roku 2023 kandidáti vo všetkých odboroch. K najviac žiadaným patrili pracovníci vo výrobe a logistike, ale aj zamestnanci z kategórie bielych golierov – účtovníci, obchodní zástupcovia a manažéri. Spolu so zavádzaním robotov a nových technológií vznikajú aj úplne nové pracovné miesta. Amazon tvrdí, že len za posledné roky vytvoril cez 700 rôznych nových pozícií, ktoré v minulosti neexistovali a vyše 50-tisíc pracovných miest bude vylepšených. Zdá sa ale, že silný rozvoj logistického trhu brzdí len nedostatok pracovných síl. Spoločnosti, ktoré prechádzajú na automatizáciu a robotizáciu, zároveň čelia viacerým výzvam – aspekty, ako sú financie, ziskovosť, nižšia flexibilita, súčasné možnosti dodávateľov technológií alebo potreba nájsť rovnováhu medzi strojmi a ľudskými pracovníkmi.
Moderátorom bude Roman Molek zo spoločnosti TRANSEARCH International.
Spoločnosť Corplex Slovakia dizajnuje, vyrába a recykluje vratné obaly pre mnohé odvetvia priemyslu. Na príklade implementovaného projektu v automotive spoločnosti Lear ukáže, ako vratné obaly môžu vplývať na ekonomiku, ergonómiu a ekológiu logistických a výrobných procesov. Tradičné priemyselné odvetvia poznajú vratné obaly už niekoľko rokov. Ich výrobcovia však nie vždy majú alebo poskytujú možnosti ako obaly modifikovať a ako s obalmi naložiť po ich životnosti. Uzatváraním materiálových tokov medzi výrobcom-recyklátorom a jeho zákazníkmi – odberateľmi obalových materiálov vzniká potenciál ušetriť materiálové zdroje, dramaticky znížiť náklady firiem na obalový materiál a znížiť vyprodukované CO2e v oblasti obalov. Projekt vývoja vratného obalu, ako náhrady za pôvodný jednorazový obal so sebou priniesol viacero výziev. Ich postupné zdolávanie vyústilo v inovatívne obalové riešenie. Pozitívne tým bola ovplyvnená nákladovosť obalového hospodárstva, ergonómia a bezpečnosť práce, kvalita, a zníženie množstva vyprodukovaných odpadov z jednorazových obalov.
Aktuálne podmienky na trhu cestnej dopravy na Slovensku sú výrazne ovplyvnené nedostatkom vodičov. Tento nedostatok je z veľkej časti spôsobený odchodom starších vodičov do dôchodku a nízkym záujmom mladých ľudí o vstup do odvetvia. Slovenskí dopravcovia tak preto čoraz častejšie hľadajú vodičov aj v tretích krajinách. Súčasný stav trhu je zároveň ovplyvnený tlakom na digitalizáciu a ekologizáciu. Tento tlak je zosilnený aj v súvislosti s ESG požiadavkami, ktoré ovplyvňujú obchodné stratégie a dlhodobú udržateľnosť podnikania v sektore dopravy.
Prezentácia nahliadne na proces automatizácie skladu od počiatočnej analýzy a identifikácie kľúčových požiadaviek až po konečnú implementáciu riešenia. Preskúma rôzne technológie, ktoré boli súčasťou výberového procesu a ponúkne prehľad kritérií, ktoré viedli k výberu spoločnosti Element Logic ako ideálneho partnera pre tento projekt. Prezentácia predstaví jednotlivé fázy projektu – od návrhu, cez integráciu technológií až po plnú prevádzku. Súčasťou budú aj praktické postrehy a cenné skúsenosti z prvých troch mesiacov ostrej prevádzky, ktoré umožnili vyhodnotiť efektívnosť automatizovaného systému a identifikovať potenciálne oblasti na optimalizáciu.
Logistické centrum spoločnosti eD System zaznamenalo najväčšiu inováciu vo svojej histórii. Sklad dostal nové automatizované a vychystávacie riešenie, ktoré výrazne ovplyvnilo logistické procesy od príjmu až po expedíciu. Implementácia navrhovaného riešenia trvala 14 mesiacov a prebiehala za plnej prevádzky skladu bez toho, aby negatívne ovplyvnila doručovanie zásielok zákazníkom.
Projekt zahŕňal dodávku 16 vertikálnych zakladačov – 8 kompaktných dvojitých a 8 kompaktných dvojitých zakladačov a plne automatickej dopravníkovej linky so štyrmi zónami vychystávania vybavenými technológiou Pick-to-Light. Všetky technológie sú riadené systémom WCS VertiNode AI, ktorý komunikuje s nadradeným systémom WMS a zabezpečuje obojsmernú výmenu informácií.
Cieľom projektu bolo automatizovať a zefektívniť procesy vychystávania a zvýšiť kapacitu spracovaných objednávok, čo zodpovedá ich neustálemu rastu.
V dynamickom svete logistiky a dodávateľských reťazcov sa skladovanie a development stávajú kľúčovými faktormi úspechu. Aspektami, ktoré ovplyvňujú budúcnosť skladovania a developmentu sú automatizácia a robotika, IoT a senzorika, cloudové skladovanie, či inteligentné skladové systémy a kybernetická bezpečnosť. Za akých podmienok sa oplatí, resp. neoplatí automatizovať/robotizovať? Je zavádzanie sofistikovaných technologických riešení lepšie prenajať alebo vlastniť? Čo ovplyvňuje návratnosť investícií? Srdcom digitálnej intralogistiky sú prenosové siete a protokoly. Aké sú najväčšie výzvy spojené so zberom, ukladaním, spracovaním a vyhodnocovaním dát? Základným predpokladom úspechu digitalizácie a robotizácie je príprava hál. Čo bráni umiestneniu automatizovanej a robotizovanej skladovej techniky do starých hál? Aké technické úpravy sú potrebné v starých halách? Na tieto otázky sa pokúsime odpovedať v panelovej diskusii so zástupcami spoločností, ktoré automatizujú, tých, ktoré automatizáciu ponúkajú, a developerov, ktorí budujú priemyselné nehnuteľnosti.
Panelovú diskusiu bude moderovať Patricie Jakešová.
MTBIKER sa v januári 2023 presťahoval do nového logistického centra pri Trenčíne – SIHOTPARKu. Na vyše 4600m2 plochy okrem klasických 2000 paletových miest zainvestovali aj do robotického skladu. Slovenský dodávateľ Photoneo so svojim produktom Brightpick vybavil halu 19 robotmi a 17000 prepravkami, čo aktuálne umožňuje MTBIKERu expedovať vyše 2000 objednávok denne s priestorom na ďalší rast. Robotika sa podieľa na celkovej expedícii 60%. Zo skladu je obsluhovaný celý trh Európskej únie, 7 jazykových domén eshopu, outdoorový projekt MTHIKER. Logistický fulfillment poskytuje dvom subjektom B2B. V roku 2024 avizuje skupina MTBIKER 30% rast obratu.
Sprevádzať skladom bude Martin Palenčík, MTBIKER.